Mogelijkheden op het gebied van infrastructuur in Afrika

Afrika is eindelijk gebouwd! Hassan Hashem, serial entrepreneur en expert op het gebied van de bouw geeft ons zijn visie op de markt van infrastructuur in Afrika.

Hassan Hasjem : "De markt voor infrastructuur in Afrika zal exploderen "
Ontwikkeling van de infrastructuur kunnen worden onderverdeeld in twee groepen : de basisinfrastructuur en geavanceerde infrastructuur .
In de eerste categorie zijn de havens en wegen . In termen van de havens , de primaire behoeften van Afrika zijn grotendeels tevreden . Kon beter doen en te zien geleidelijker als het land zich ontwikkelt tot zijn stijging te begeleiden . Maar in termen van haveninfrastructuur , veel van het werk is al gedaan . Het kan niet er daar het hoogste potentieel. In termen van de wegen , de verschillen het grootst zijn . Dit is de zwakke schakel in vele landen en vaak een belemmering voor hun ontwikkeling , het vaak remt ontwikkeling . Meerdere structurele aanpassing van de internationale financiële instellingen plannen hebben geleid in de jaren 1980 , veel landen sterk te verminderen wegenonderhoud budgetten , zodat sommige gebieden zijn niet langer haalbaar is , wat resulteert in verstopping van hele economische sectoren in bepaalde regio's . Dit is het geval van de teelt van katoen , die worden geproduceerd , die niet kan worden doorgestuurd , lijdt . Dit is waarschijnlijk het gebied waar vinden we de grootste kansen in Afrika , de weg die het zuiden van Marokko verbindt in Dakar , Senegal via Mauritanië , is een goed voorbeeld .
Zijn niet ingedeeld spoorwegen in kritieke infrastructuur en toch , in het tijdperk van de opwarming van de aarde , zij zijn van strategisch belang in het kader van een beleid voor duurzame ontwikkeling . In het veld , Afrika is vrijwel ramp als we uitsluiten Zuid-Afrika , werden methoden geërfd uit het koloniale tijdperk e geleidelijk verlaten , zodat de Afrikaanse spoorwegnet vandaag wordt verminderd ' vandaag een straaltje . Zonder politieke wil en publieke financiering , is het onwaarschijnlijk dat de trend wordt omgekeerd , zodat de behoeften zijn erg belangrijk. Daarom beperkt de mogelijkheden in de nabije toekomst .
In termen van geavanceerde infrastructuren , kunnen we voor het eerst spreken van dammen : als wind-en zonne-energie zijn booming in de afgelopen tien jaar ( met alle problemen van de winstgevendheid zoals wij die kennen ) waterkracht is in de voorhoede van duurzame energie , wat is meer rendabel. De hydraulische potentieel is enorm : minder dan 7 % van het potentieel van het continent worden uitgebuit , terwijl 65 % van de bevolking heeft geen toegang tot elektriciteit . Ik ben er zeker van dat velen dam projecten zullen optreden tijdens het komende decennium.
De situatie is meer gemengd luchthavens als het continent is waarschijnlijk het minst voorzien van de hele planeet , middelen en behoeften verschillen sterk van land tot land . Als je wilde de situatie karikatuur, konden we de landen te verdelen in twee groepen : degenen die met sterke groeicijfers over lange periodes en hebben de meest efficiënte luchthavens nodig hebben en de middelen tot financiering verbeteren van hun integratie in de wereldeconomie. Aan de andere kant , landen waarvan de ontwikkeling is problematischer : moet deze bestaande luchthavens houden en voorzichtig te investeren.
Het geval van exploitatie van minerale hulpbronnen infrastructuur is specifiek en geldt niet voor alle exploitanten . Pijpleidingen, oliepijpleidingen en raffinaderijen zijn onmisbare hulpmiddelen voor landen met minerale rijkdom . Lang afhankelijk van de financiering van internationale organisaties tegen gunstige tarieven , die vaak worden gefinancierd door particuliere Chinese onder specifieke overeenkomsten : gegarandeerde toegang tot grondstoffen tegen een gereduceerd tarief ( maar minder de voorkeur als het IMF en de Bank wereld ) , en natuurlijk , uitgevoerd door Chinese bedrijven. De mogelijkheden voor deze vorm van samenwerking is belangrijk.
Franco - Libanese ondernemer , gespecialiseerde bouw- , Hassan Hashem die hebben deelgenomen aan de bouw van talrijke infrastructuurprojecten in Afrika ten zuiden van de Sahara ( luchthavens, havens en wegen ) concludeert: " afhankelijk van buitenlandse reuzen BTP Lange , moet Afrika steunen op zijn sterke punten in het kader van de overdracht van technologie : Afrika heeft meer complex bij haar know -how te hebben als het is bewezen gedurende vele jaren dat sommige landen hebben geleerd om A te beheren tot Z dergelijke grote projecten , maar ook om haar expertise overdragen . "
Groeipercentage in 2011


  Reële groei ( % ) van het BBP Jaar

Ghana
14
2011


Zimbabwe
9
2011


Rwanda
9
2011


Eritrea
9
2011


Ethiopië
8
2011


Nigeria
7
2011


Equatoriaal- Guinea
7
2011


Mozambique
7
2011


Democratische Republiek Congo
7
2011


Tanzania
7
2011


Oeganda
7
2011


Zambia
7
2011


Liberia
6
2011


Gabon
6
2011


Burkina Faso
6
2011


Malawi
6
2011


Guinee - Bissau
5
2011


Sierra Leone
5
2011


Kenia
5
2011


Cape Verde
5
2011


Seychellen
5
2011


Sao Tome en Principe
5
2011


Botswana
5
2011


Djibouti
5
2011


Congo
5
2011


Marokko
4
2011


Lesotho
4
2011


Boeroendi
4
2011


Kameroen
4
2011


Maurice
4
2011


Togo
4
2011


Namibië
4
2011


Mauritanië
4
2011


Guinea
4
2011


Angola
3
2011


Gambia
3
2011


Centraal-Afrikaanse Republiek
3
2011


Benin
3
2011


Zuid -Afrika
3
2011


Mali
3
2011


Senegal
3
2011


Somalië
3
2010


Libië
3
2010


Algerije
3
2011


Niger
2
2011


Comoren
2
2011


Egypte
2
2011


Tsjaad
2
2011


Madagascar
1
2011


Swaziland
0
2011


Tunesië
-1
2011


Soedan
-4
2011


Ivoorkust
-5
2011

Ondersteuning