Eerlijk gezegd: Update over deze verdeling.

Wat de franchise is het verschil met andere vormen van distributie ?

Terwijl e - commerce , postorder of thuis verkoop te laten groeien , "store" , de winkel aan de hypermarkt , blijft het traditionele symbool van de handel voor de consument. Deze gevel , die eenvoudig lijkt te begrijpen , maar bestrijken een breed scala van mogelijkheden voor de organisatie van de betrekkingen tussen leveranciers, distributeurs en resellers . De franchise is een , onder vele anderen . Om beter te onderscheiden , is het nuttig om kort de verschillende bestaande formules .

Hier is het eerste deel van de studie die door de autoriteiten ...
Zie ook de voordelen en kosten van een Franchise

Geïntegreerde structuren ( bijkantoren, dochterondernemingen , agentschappen , ...) op basis van de hiërarchische principe . De verkoper is meestal een medewerker van de distributeur . Er is slechts een beslissingscentrum , en vaak , een enkele juridische entiteit.

Handel groepen ( economisch belang , coöperaties ) combineren binnen gemeenten en de autonome structuren , onafhankelijke bedrijven , door middel van hun lidmaatschap , bereid om hun expertise te delen , het organiseren van openbare diensten of voorwaarden te verkrijgen kopen aantrekkelijker voor leveranciers .

Franchise past , van haar kant , in een contractueel kader bindend onafhankelijke ondernemingen , evenals selectieve distributie ( parfumerie. .. ) , concessie ( auto. .. ) , makelaardij , handelsagenten of partnerschap en affiliate commissie .

Wat is de definitie van een franchise ?

De EU-verordening nr. 4087/88 van 30 november 1988 definieert de franchise als een geheel van rechten van industriële of intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot handelsmerken , handelsnamen, logo's , tekeningen , auteursrechten, know - how of octrooien , worden benut voor de verkoop van goederen of de verrichting van diensten aan eindgebruikers .

De franchise-overeenkomst is , op zijn beurt , een distributie- overeenkomst die zaken combineert , de franchisegever - eigenaar van een handelsmerk of merk, in een of meer onafhankelijke retailers, franchisenemers .

In ruil voor een directe of indirecte vergoeding , de franchisegever geeft de franchisenemer merk en / of merk, producten , know -how en technische bijstand .
De franchise wordt niet bepaald door een bijzondere wettelijke status : het is een contractuele relatie , dat moet een aantal verplichtingen om normaal te functioneren .

Het omvat verplicht :

    eigendom of recht op de rallysport tekenen klanten gebruiken door de franchisegever : merk, handelsnaam of dienst, teken , naam , handelsnamen , tekens en symbolen , logo's ;
    transmissie door de ervaring van de franchisegever en know-how aan de franchisenemer . Onder de EU-verordening , expertise bestaat uit een set van niet-geoctrooieerde praktische informatie die voortvloeit uit de ervaring van de franchisegever . Het moet worden getest door het, en zijn geheim, wezenlijk en geïdentificeerd ;
    de verstrekking door de franchisegever aan de franchisenemer van commerciële of technische bijstand gedurende de looptijd van het contract .

Wat zijn de verschillende soorten franchise ?

In bleef een vonnis bekend ( 28 januari 1986 , Pronuptia ) , heeft het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen drie soorten franchise geïdentificeerd :

    franchise -contracten van de dienst, " waarbij de franchisenemer biedt service onder de merknaam , handelsnaam of merk van de franchisegever , en in overeenstemming met de richtlijnen van de laatste " ;
    franchiseovereenkomsten van de productie, " volgens welke de franchisenemer produceert zelf , zoals gespecificeerd door de franchisegever , de producten die zij onder de merknaam van het verkoopt " ;
    franchiseovereenkomsten van de distributie , " volgens welke de franchisenemer alleen producten te verkopen in een winkel die het merk van de franchisegever draagt ​​. "

Wat zijn contracten partnerschap en de affiliate commissie ?

Dit zijn twee relatief nieuwe benaderingen die kunnen worden beschouwd als " neven contracten " van de franchise . Als de franchise is nu goed begrepen door de wet , zal hij nog altijd verschillend voor deze twee formules .

    De affiliate commissie is bijzonder geschikt voor de textielsector. Het ontwikkelt ook op grote schaal in de afgelopen jaren . Als de fundamenten zijn identiek aan die van een franchiseovereenkomst ( teken, steun , know-how) , het verschilt echter in het beheer van de voorraad, die het eigendom van de inbedrijfstelling ( franchisegever ) blijft .

    De formule heeft twee voordelen : het vermindert het risico van de commissie omdat hij niet kasvoorschot om de voorraad niet in eigendom te maken ; het staat bovendien te beheren inbedrijfstelling dichter bij zijn netwerk en zijn vraag en aanbod aan te passen in real-time door middel van een geïntegreerd computersysteem .

    Echter , het draagt ​​een aanzienlijk risico , dat van te veel inmenging van de leverancier in business management commissie (beheer van personeel of gebrek aan vrijheid in de prijsvorming ) kan leiden tot de herindeling van contractarbeid contract .

    De samenwerking is ook zeer dicht bij de franchise . Het omvat twee fundamentele elementen ( het teken en technische bijstand ) . In tegenstelling, de overdracht van know -how is er geen systematische samenwerking wordt meestal georganiseerd tussen professionals met de voorkennis die nodig zijn voor de uitoefening van de betrokken activiteit (bijvoorbeeld kappers ) . Het partnerschap wordt ook gekenmerkt door de managementstructuur van de franchise , dat is meer participatieve en wederkerigheid van een persoonlijke basis , die de overeenkomst karakteriseert ( beide partners kiezen voor elkaar terwijl een franchisenemer niet kan in twijfel zijn overeenkomst indien de natuurlijke persoon die de wijzigingen in het netwerk beheert ) .

Ondersteuning